Six Sigma
Co je Six Sigma?
Six Sigma je ochranná známka společnosti Motorola. Je to manažerská filozofie neustálého zvyšování efektivnosti organizace. Využívá statistických metod ke zvyšování výkonnosti podniku a spokojenosti zákazníka. Používá se v různých odvětvích průmyslu a služeb, kde slouží k eliminaci problémů, defektů a ztrát v řízení jakosti v oblasti výroby, služeb i jiných obchodních aktivit.
Jak funguje Six Sigma?
Six Sigma využívá statistických metod ke zlepšení kvality a snížení počtu defektů. Cílem je dosáhnout šesti sigma mezi horním a dolním limitem v Gaussově rozdělení kvality produktů a dosáhnout tak maximálně 3,4 defektu na milión případů. Termínem defekt rozumíme jakýkoliv neakceptovatelný výstup firemního procesu. Proces splňující kvalitu Six Sigma pak zaručuje efektivitu 99,9997 %.

Prokazatelné přínosy:
Zavedení koncepce Six Sigma znamená porozumění potřeb a očekávání zákazníků. Přináší nemalé úspory nákladů a zrychluje zlepšování výrobních, obchodních, logistických a dalších procesů. Zvyšuje kvalifikaci zaměstnanců propagací vzdělávání a pomáhá uskutečňovat strategické změny. Implementace strategie Six Sigma zvyšuje podíl na trhu a zlepšuje kvalitu výrobků a služeb. Zvyšuje produktivitu práce a snižuje počet reklamací. Z dlouhodobého hlediska vytváří dokonalé procesy, maximalizuje zisky a vytváří trvale udržitelný růst.
Základní principy:
Strategie Six Sigma vychází z několika hlavních principů, kterými se odlišuje od jiných metod zvyšování výkonnosti organizace:
- orientace na zákazníka
- orientace na procesy
- orientace na zaměstnance
- řízení a zlepšování založené na informacích a znalostech
- standardizovaný postup zlepšování procesů
- proaktivní management
- dokonalost jako dlouhodobý cíl
Nástroje:
Six Sigma využívá ke zlepšování kvality procesů a výrobků především tyto statistické metody a nástroje:
- model DMAIC
- procesní diagram
- analýza příčin a následků
- histogram
- Paretův diagram
- průběhový diagram
- regresní analýza
- řídící graf
- korelační diagram a další
Implementace:
Pro úspěšnou implementaci se koncepce Six Sigma musí stát podnikovou filosofií a "způsobem života". Musí být vedena vyšším managementem, který zajistí dostatečnou kvalifikaci zaměstnanců. Kvalifikace pro zavedení Six Sigma se dělí na dvě základní úrovně:
- Master (Black) Belt - zaměstnanci s touto úrovní mají klíčovou roli. Úspěšná implementace Six Sigma předpokládá alespoň 1% zaměstnanců s kvalifikací Master Belt.
- Green Belt - jedná se o 10% zaměstnanců z řad specialistů a středního managementu spolupracujících na projektech na 50% úvazku.
Pokud Vás six sigma zaujala, neváhejte nás prosím kontaktovat