5 WHY

Nástroj kvality 5x proč je poslední dobou stále více používán v automobilovém průmyslu, kde jej mají v oblibě zejména francouzské automobilky. Dodavatelé automobilek jej však již také postupně začínají používat. Důvod používání je nasnadě - je to nástroj poměrně jednoduchý, vede poměrně rychle k cíli, tj. k určení pravděpodobné příčiny. 

O co tedy konkrétně jde? Jde o pokládání si otázky Proč? Jak je již na portálu ikvalita.cz zavedeno, ukážeme si použití na nějakém příkladu.



Mějme třeba problém s kvalitou u jedné z francouzských automobilek. Jde o klasickou reklamaci, kde si zákazník stěžuje na nemožnost namontovat 5 kusů jednoho výrobku.

1. Proč výrobky není možné namontovat?

Protože v kovové části výrobku chybí závity...

 2. Proč v kovové části výrobku chybí závity? 

Protože je tam dodavatel výrobku neudělal...

 3. Proč je tam dodavatel výrobku neudělal?

Nebyla to chyba dodavatele výrobku, ale jeho subdodavatele...

 4. Proč subdodavatel dodal výrobky bez závitů?

Protože při výrobě praskl závitový nástroj...

 5. Proč praskl závitový nástroj?

Protože má omezenou životnost...


Po pěti logicky položených otázkách známe odpověď na otázku Proč se problém vyskytl. Záměrně chci zdůraznit slovo vyskytl. Důvodem výskytu by mohlo být to, že  dodavatel neprovedl včas preventivní údržbu s výměnou nástroje, případně nemá vůbec zaveden systém TPM.

V předchozím odstavci jsem se snažil poukázat na problém příčiny výskytu. Nyní se zkusme zaměřit na detekci. Položíme si otázku, proč nebyla daný závada včas detekována.

Část první:

1. Proč nebyla závada detekována?

Protože ji stroj detekovat neumí.

2. Proč ji stroj detekovat neumí?

Protože stroj to technologicky neumí...


Část druhá:

1. Proč nebyla závada detekována?

Protože ji stroj detekovat neumí.

2. Proč ji stroj detekovat neumí?

Protože mu nefunguje příslušné čidlo.

3. Proč nefunguje příslušné čidlo?

Protože je vadné.

4. Proč je čidlo vadné?

Protože jej technik při pravidelné údržbě nevyměnil...


Tady je vidět, že otázek nemusí být vždy pět. Obvykle ale pět otázek stačí. Navíc se může hledání potenciální příčiny šířit i více směry.

Firmy v automobilovém průmyslu sice používají tento analytický nástroj, ale vesměs pouze proto, aby zjistily příčinu výskytu, přičemž nebývá důraz na hledání důvodů selhání detekce.

Pokud máte zájem o analýzu procesu, neváhejte nás kontaktovat...

Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode